bildrock
leikauf rockt. als musiker, eh klar – aber erst recht mit dem pinsel. wie gute songs bestechen seine bilder als klar strukturierte rohlinge, von langer hand vorbereitete hüftschüsse.
er fischt in der mülltonne amerikanisierter popkultur und präsentiert die gefundenen szenen und charaktere mit einem gewaltigen drive, der keine zeit für schnörkel hat.
meisterhafte zitate und mehrfache spiegelungen nach art reflexiv gewordener rockmusik.
die grundierung und das schwarz verleihen ihnen lautstärke, dunkle glut.
geschichte ist für diese kunst keine autobahn mit überholzwang. da werden motive aus den 1950ern mit stilmitteln der 60er im geist der 80er jahre wiederbelebt und ins 21. jahrhundert eingespeist. vergangenheit, gegenwart und zukunft durchdringen einander nach verschiedenen richtungen.
in solchen loops erzählt leikauf kulturindustrielle mythen neu und gegen den strich, erzählt von einsamkeit, langeweile, angepasstheit, kommerz und ungerechtigkeit, vom zorn über die herrschenden verhältnisse, von witziger subversion, musik und revolten gegen whatever.
geschriebene slogans schneiden ins bild wie gitarrenriffs, die klingen, als hättest du sie schon viel zu oft gehört, und die dich dann doch anspringen und überraschen, mit ihrer leidenschaftlichen präsenz und ungeschliffenen direktheit. die botschaft simpel und enigmatisch zugleich:
ein refrain, der sich nie ganz reimt.
there´s more to the picture
than meets the eye.
schau. horch.
bildrock
karl baier
religionswissenschaftler, yogalehrer, rockfan
wien, oktober 2011
englisch version
Paintings that rock
Andreas Leikauf rocks … as a musician, no doubt, but with a brush in his hand … flat out.
Akin to an awesome track, his paintings are raw yet perfectly structured, piercing the mind like a wellthought-out shot from the hip.
Leikauf also fishes – around, that is, in the trash heap of Americanized pop culture. There, he finds the scenes and characters that serve as his artistic ammunition, which he uploads on the viewer with rock-like intensity and drive. No frills, just right on target.
Best described as “reflective art gone rock and roll”, Leikauf´s masterful style and imagery incites multi-dimensional reverberations, as he likes to amp up his scenes to a dark and fervent crescendo.
Though his work takes him down the highway of history, Leikauf prefers not to use the passing lane. Instead, he typically blends motifs from the 1950s with stylistic elements from the 60s, then infuses a shot of the 80s spirit into the finished “loops” to place them smack dab in the 21st century. It´s past, present and future fused into one, with each taking the whole in a different direction.
In his loops, Leikauf retells cultural-industrial myths in a new light and against the grain, be they stories about loneliness, boredom, adaptation, commercialism, or injustice, or about anger over the prevailing state of affairs, comical subversions, music or the revolt against whatever.
Written slogans intersperse his paintings like guitar riffs, the kind you initially think you´ve heard far too often already, but that grow on you and then suddenly surprise you with their passionate presence and coarse directness. The message is simple and enigmatic at once:
The refrain never rhymes,
but there´s more to the picture
than meets the eye.
Look. Listen
Paintings that rock.
Karl Baier
expert for the study of religions, yoga teacher, rock fan
Vienna, October 2011
Translation: Gordon Catlin